Психологічна корекція агресивності:
У спілкуванні з агресивними дітьми потрібно
виявляти чималі стриманість, терпіння, пам'ятаючи, що забіяки, тероризуючи
інших, самі страждають від власної упертості, гнівливості, дратівливості. Почуття
провини, порушення душевної рівноваги, незадоволеність не проходять в
агресивних дітей, навіть якщо їм удається на когось вилити свої негативні
емоції. Таким дітям необхідно дати зрозуміти, що дорослий (учитель, батьки,
психолог) — їхній союзник у вирішенні внутрішніх проблем.
Агресивні діти повинні переконатися, що їх люблять, а
їхні вчинки псують враження
про них, до того ж не приносять їм полегшення. Необхідно тактовно і
послідовно навчати дитину самоконтролю, внутрішньої зібраності і стриманості.
Перевести активність агресивної дитини в конструктивне русло допоможе вивчення
її інтересів і схильностей. Поступове ускладнення завдань, що вимагають
рішучості, сміливості, енергійності реакції, дасть змогу відвернути дитину від
дріб'язкового «з'ясування відносин» і переключити на організацію спільної діяльності,
успіх якої залежить від уміння співробітничати з іншими. Варто налагодити систематичне спілкування з
родиною агресивної дитини з метою вивчення властивого їй стилю
емоційно-ціннісних взаємин і координації зусиль учителів і батьків щодо єдиної
виховної тактики
Принципи спілкування з агресивними дітьми :
· Пам'ятайте, що заборона й підвищення голосу — найнеефективніші способи подолання агресивності. Лише зрозумівши причини агресивної поведінки і знявши їх, ви можете сподіватися, що агресивність дитини буде знижена.
· Дайте дитині можливість вихлюпнути свою агресію, спрямувати її на інші об'єкти. Дозвольте їй побити подушку або розірвати «портрет» її ворога і ви побачите, що в реальному житті агресивність у даний момент знизилася.
· Показуйте дитині особистий приклад ефективної поведінки. Не допускайте при ній вибухів гніву або лихослів'я про своїх друзів або колег.
Важливо,
щоб дитина повсякчас почувала, що ви любите, цінуєте і приймаєте її. Не
соромтеся зайвий раз її приголубити або пожаліти. Нехай вона бачить, що
потрібна і важлива для вас.
Прийоми,
які можна використовувати під час роботи з агресивними дітьми:
присікати агресивні дії або (якщо це не завдасть
серйозної шкоди самій дитині та оточенню) ігнорувати їх, навчати дітей
контролювати свої емоції і способи регулювання негативних почуттів без шкоди
для оточення (цю стратегію використовують, якщо агресія виявляється у прямій
формі). Наприклад, треба вчити змінювати пряму агресію на непряму за допомогою
предметів-замінників, позбуватися внутрішнього напруження через активні дії,
заняття спортом, рухливі ігри, вияв символічної агресії; розвивати в дитини
вміння знижувати рівень емоційного напруження через фізичну релаксацію (для
цього використовують медитативну музику, фантазії-візуалізації, повільні танці, спеціальні дихальні вправи, методи
аутотренінгу тощо); вчити показувати співрозмовникові свої почуття через їх
вербалізацію і запрошення
до співпраці, завдяки чому можна подолати суперечності, запобігти конфліктам у
майбутньому.