Відродження і подальший розвиток національної системи виховання передбачають обов’язкове використання можливостей соціалізації дітей та юнацтва засобами громадських організацій. Освіта України ХХ1 ст. визначено як стратегічне завдання «об’єднання зусиль державних і громадських інструкцій у вихованні молоді, сприяння діяльності дитячих та юнацьких організацій».
У зв’язку з цим зростає роль самоврядування як ефективного способу організації життя учнівського колективу, який сприяє формуванню в підлітків почуття господаря школи і класу.
Учнівське самоврядування в нашій школі має на меті через широко розвинену систему органів забезпечити включення школярі у різноманітну, глибоко змістовну діяльність колективу. Його важливий принцип: «Сіамі вирішили – самі зробили – самі відповідаємо» Тому для роботи в цьому напрямку важливо, щоб діяльність підлітків була соціально цінна й значуща, включала елементи гри й романтики, спиралась на їхні ініціативу, творчість і самодіяльність.
У Широківській СЗШ №1 уже 11років функціонує система учнівського самоврядування, яка дає можливість педагогічному колективу методично правильно готувати учнів до самоврядування; включати в систему самоврядування якомога більше число учнів; рекомендувати органам сумаоуправління значущі цікаві справи:акції «милосердя», «Забуті могили»,»Старим речам – нове життя» ;операції «Урок»,»Діти вулиці», «Парк-легені Широкого», «Робимо чистим світ», «Зелене подвір’я», «Школа – наш рідний дім» ;трудові десанти, спортивні змагання, інтелектуальні ігри, ранги, конкурси, виставки декоративно-прикладного мистецтва, конкурси малюнків, газет, шкільні свята, ранки, вечори; організовувати постійний контроль за виконанням заходів, акцій, конкурсів. Схема організаційно-функціональної структури та статут учнівського самоврядування дають певне уявлення про роботу його органів. Учнівська рада лідерів є господарем у школі. Під її началом у школі проходять усі заходи.
С Т А Т У Т
Шкільної учнівської республіки «Веселка»
1.Загальні положення.
1.1. ШУР «Веселка» - це громадське, добровільне об’єднання старшокласників, які прагнуть творчої діяльності.
1.2. Республіка – незалежна організація учнівської молоді.
1.3. Діяльність ШУР будується відповідно до Конституції України.
1.4. ШУР здійснює свою діяльність у співробітництві з молодіжними організаціями району, державними організаціями в галузі молодіжної політики, освіти, виховання, культури, охорони дитинства.
1.5. ШУР є гарантом творчих справ старшокласників.
П.Мета і завдання шкільної учнівської республіки «Веселка»
2.1. Метою республіки є розвиток соціальної та організаторської активності учнівської молоді шляхом залучення до дієвої участі в демократичному управлінні.
2.2. Голвною метою є :
- захист прав та інтересів своїх членів
Інтеграція зусиль для добрих і корисних справ;
Розробка і втілення проектів, спрямованих на поліпшення начально-виховного процесу в школі.
2.3. Завдання ШУР:
- формування навичок самоврядування, соціальної активності й соціальної відповідальності в процесі практичної, громадської діяльності учнівської молоді;
- формування суспільно-громадського досвіду особистості, розвиток, стимулювання, реалізації творчого потенціалу;
- формування життєвої компетентності та стимулювання життєвого успіху старшокласників;
- розвиток творчих рис характеру, а саме: цілеспрямованості, ініціативності, оригінальності;
- залучення учнів до участі у вирішення трудових, соціально-політичних, моральних потреб суспільства;
- об’єднання старшокласників для добрих, корисних, цікавих справ, розвиток їхніх творчих здібностей;
- розвиток світогляду старшокласників для подальшого формування цивілізованої компетентності.
Ш.Права і обов’язки членів шкільної республіки «Веселка»
3.1. Члени ШУР мають право:
- обирати органи учнівського самоврядування і бути обраними;
- захищати свою власну позицію в ШУР;
- зберігати цілковиту самостійність у своїй організаторській і творчій діяльності;
- брати участь в усіх творчих справах ШУР;
- брати участь у реалізації мети і завдань ШУР.
1У. Програма дій шкільної учнівської
республіка «Веселка»
- підтримка і розвиток творчих ініціатив учнівської молоді;
- розробка і втілення проектів, спрямованих на поліпшення навчально- виховного процесу;
- створення гуртків, об’єднань за інтересами та потребами старшокласників;
- гласність роботи Ради лідерів, оперативність доведення його рішень до кожного учня забезпечуються регулярною інформацією Ради на класних зборах, дошці довіри.
У. Педагогічний колектив і Ради лідерів
1.Педагогічний колектив надає допомогу Раді лідерів у згуртованості шкільного та класного колективів, розвитку активної громадської позиції та ініціативи учнів, їх творчих здібностей.
2. Класний керівник координує роботу Ради класу та її лідера, дає рекомендації щодо поліпшення роботи, надає допомогу при плануванні, підведенні роботи.
ПЛОЖЕННЯ
про раду лідерів школи
- Загальні положення.
- Рада лідерів є виконавчим органом учнівського самоврядування школи, який покликаний активно сприяти згуртованості колективу, формуванню в учнів свідомого і відповідального відношення до своїх пав і обов’язків, визначених Статутом школи.
- Рада лідерів школи складається з лідерів усіх секторів.
- Кількісний склад ради лідерів визначається числом 5 – 11 класів.
П.Зміст роботи ради лідерів.
1. Основні завдання ради лідерів – сприяти педагогічному колективу у розвитку у дітей активної життєвої позиції, у вихованні національної самосвідомості, у створенні необхідних комфортних умов для розвитку в учнів їх здібностей та творчих ініціатив, їх самореалізації у пізнавальній та навчальній діяльності.
2. рада лідерів організовує роботу системи шкільного учнівського самоврядування.
3. Рада лідерів підводить підсумки роботи центрів за семестр, за рік.
4.Рада лідерів сприяє виконанню учнями Статут школи.
Ш. Організація роботи ради лідерів
1. З числа своїх членів рада обирає президента та примєр –міністра
2. Президент організовує роботу ради, підводить підсумки роботи на загально шкільній лінійці.
3.Засідання ради проводиться два рази на місяць
Що нас об’єднує
Інтерес до творчої праці та діяльності;
Духовно-моральний потенціал стосунків, рівень взаємодопомоги один одному;
Прагнення до нової більш значущої роботи на користь людям;
До нової перспективи;
Новий, свіжий погляд на проблему й оригінальний метод її вирішення;
Організаційна свобода.
Наші принципи
Кожна справа – творча. Творчість приносить красу, розум, приносить радість.
Щирість, чутливість у стосунках, логічна ритмічність. Послідовність, точність в організації справ.
Радь! Пропонуй! Покажи перспективу зростання! Зацікавлюй! Захопи! Довіряй! Аналізуй! Дай вихід ініціативі!
У «Лідера» свої Закони
Закон ерудованого лідера
Найбільша цінність на землі – знання. Знання непотрібними не бувають.
Закон точного лідера.
Ціна однієї хвилини. Розподіл часу на справи, турботи, дозвілля. Своєчасність виконання справи – запорука успіху.
Закон ввічливості лідера.
Ввічливість – візитна карта особистості. Бережливе ставлення до кожної людини – власна потреба.
Закон людяного лідера
Бути людяним – приносити радість усім, хто тебе оточує
Доброзичливість, порядність у стосунках між людьми.
Закон зорового лідера
Турбота про фізичне, моральне, психічне здоров’я – справа кожного.
Здорове тіло – здорова душа.
Закон партнерства лідера.
Дорослі й діти – партнери у спільній справі. Чесне і відповідальне ставлення до партнерів.
Закон усміхненого лідера.
Усмішка зближує людей і робить їх красивими. Всміхайтеся людям!
Закон бережливого лідера
Бережливе ставлення до свого оточення / екологічного, економічного, соціального/
Закон самостійного лідера
Всі справи – спільні, а робити їх слід самостійно, із задоволенням, відповідально.
Правила лідера
- Щоб колективне рішення прийняти – слід пропозицію свою подати!
- Не бійся, що вносиш ідеї прості, збанку ідей відберемо золоті!
- Ідею друга критикувати не смій. Покритикуєш – не буде ідей!
- Часу даром не марнуй, чітко думку формулюй!
- Щоб зробити добру справу, в ній розберись не як попало!
- Завжди друзів розумій і вихвалятися не смій !
- Розуміти треба так довіру: перевіряється лідер турботою, дружбою, ділом.
- У справі вінець – результат. Не соромся помилитися. Соромно не вміти, не бажати виправитись.
- Твори, фантазуй сміливіше – шукай шляхів виконання рішень
- Прийняв рішення – виконуй! Доручив іншим – довіряй! Довіряючи – перевіряй ! Перевіряючи – допомагай! Допомагаючи – не підміняй!
П О Л О Ж Е Н Н Я
ПРО ЦЕНТР «ЗАННЯ»
- Центр «Знання» є виконавчим органом учнівського самоуправління
школи, який повинен активно сприяти створенню згуртованого колективу як дійового засобу громадянського виховання особистості, формуванню в усіх учнів відповідального та свідомого ставлення до своїх прав і обов’язків відповідно до законодавства України про освіту. Статуту школи та Правил для учнів.
П. Члени центру вибираються на початку навчального року строком на один рік відкритим голосуванням на загальних зборах учнів 5-11 класів або учнівській конференції.
Ш.Загальні збори (учнівська конференція)проводиться один раз на пртязі навчального року.
1У. До центру вибирають найбільш активних, дисциплінованих учнів 5-11 класів, котрі користуються повагою і довірою
П. ЗМІСТ РОБОТИ
1. «Центр знання» організовує:
- облік відвідування учнями занять;
- веде боротьбу з пропусками уроків та із запізненнями на уроки;
- контролює виконання учнями режиму дня;
- допомагає в організації проведення олімпіад, конкурсів, вечорів, з навчальних дисциплін, інтелектуальних ігор.
П О Л О Ж Е Н Н Я
ПРО ЦЕНТР «ДОЗВІЛЛЯ»
1.Центр «Дозвілля» є виконавчим органом учнівського самоврядування в школі, який повинен згуртувати дітей для добрих цілей, цікавих, корисних справ.
2. Члени центру вибираються на початку року строком на один рік відкритим голосуванням на загальних зборах учнів 5-11 класів.
3.Заальні збори проводяться 1 раз на протязі навчального року.
4. До центру «Дозвілля» вибирають артистичних, активних, талановитих учнів 5-11 класів.
ЗМІСТ РОБОТИ
- Центр організовує:
- свята, конкурси, виставки;
- в канікулярний час допомагає в організації дозвілля школярів;
- написання привітань та випуск стіннівок;
- вечори старшокласників;
- розважальні дискотеки;
- інтелектуальні ігри
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО ЦЕНТР ДОБРОТВОРЦІ
- ЗАГАЛЬНЕ ПОЛОЖЕННЯ
1.Центр «Добро творці» є виконавчим органом учнівського самоврядування в школі, який повинен сприяти формуванню в учнів відповідального ставлення до шкільного майна, підручників, чистоти класних кімнат, школи.
2. До центру вибирають найбільш трудолюбивих, дисциплінованих, активних учнів 5-11 класів, котрі користуються повагою.
П. ЗМІСТ РОБОТИ
1. Організовує та контролює :
- прибирання кабінетів та шкільного подвір’я ;
- приймає активну участь в операції «Живи,книго!»;
- допомагає вчителям в обладнанні навчальних кабінетів, в ремонті шкільного майна;
- чергування в класах та школі;
- проведення акцій «Школа – наш рідний дім», «Зелене подвір’я» «Парк – легені Широкого»;
- трудові десанту
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО ЦЕНТР «ЗДОРОВ’Я»
1. ЗАГАЛЬНЕ ПОЛОЖЕННЯ
- Центр «Здоров’я» є виконавчим органом учнівського самврядування в школи, який сприяє організації та проведенню спортивних свят, олімпіад, змагань.
- До центру вибирають сильних, спритних, спортивних учнів 5-11 класів.
П. ЗМІСТ РОБОТИ
- Спортивні змагання, свята, малі олімпійські ігри.
- Туристичні походи
- Чемпіонати та турніри
- Гаряче харчування
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО КЛУБ ПРАВОЗНАВСТВА
«ФЕМІДА»
- ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.Правознавчий клуб «Феміда» є органом учнівського самоуправління в школі, який сприяє формуванню в учнів стійких морально-правових знань та підвищення громадянської активності.
2. Членство у клубі добровільне.
3. Рада клубу обирається з числа членів на першому засіданні.
П. ЗМІСТ РОБОТИ
1. Клуб «Феміда» організовує:
- проведення тижнів правових знань;
- зустрічі з працівниками правоохоронних органів, кримінальної міліцією, юстицією, службою в справах неповнолітніх;
- вивчення учнями статуту школи, правил для учнів;
- ознайомлення з основними положеннями Конвенції про права дитини;
- вечори інтелектуальні ігри з правознавства;
- здійснює соціальний захист учнів з малозабезпечених сімей, сиріт, напівсиріт і організовує акції «Подарунок другу» «старим речам нове життя»;
- забезпечує захист прав і інтересів учнів школи.
ЦЕНТР «ТИМУРІВЦІ»
- ЗАГАЛЬНЕ ПОЛОЖЕННЯ
- Тимурівці є виконавчим органом учнівського самоврядування в школі, який сприяє організації тимурівської роботи серед ветеранів війни , людей похилого віку, вчителів-пенсіонерів
- До тимурівців вибирають учні , відповідальні з 5-11 класів
Тимурівці організовують6
- допомогу ветеранам та учасникам Великої Вітчизняної війни;
- допомогу людям похилого віку, вчителям-пенсіонерам;
- привітання до свят;
- акції «Милосердя», «Забуті могили»;
- керує волонтерськими загонами.
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО ПРЕСЦЕНТР
1.ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
- Пресцентр є виконавчим органом учнівського самоврядування в школі, який повинен надавати інформацію щодо діяльності органів учнівського самоврядування, збирати і систематизувати звіти учнів чергового класу, висвітлювати результати участі класів у загально шкільних заходах.
- До центру обирають найбільш грамотних та кмітливих учнів, які вміють критично мислити та аналізувати події.
П. ЗМІСТ РОБОТИ
Пресцентр організовує:
- збір і систематизацію інформації про проведення акцій, операцій, конкурсів;
- інформування учнів, вчителів, батьків про всі події, які відбуваються в школі, класах;
- збирає та обробляє дані щодо діяльності органів учнівського самоврядування та висвітлює результати на стенді «Клас –лідер».
П О Л О Ж Е Н Н Я
ПРО ПРЕЗИДЕНТА ШКОЛИ
1.Президент школи є головою учнівського колективу і виступає від його імені.
2.Президентом школи може бути обраний учень школи, який досяг віку 14 років, є активним учасником шкільних справ, добре навчається.
3. Повноваження Президента школи припиняються у разі:
- неможливості виконувати свої повноваження за станом здоров’я ;
- усунення з посади в порядку імпічменту;
- закінчення школи.
П О Л О Ж Е Н Н Я
Про вибори Президента школи
1.Вибори Президента школи проводяться за принципом загального рівного і
прямого виборчого права відкритому голосуванні.
2.Виборчий процес здійснюється на засадах вільного і рівноправного висунення
кандидатів кожним класом.
3.Вибори Президента школи є загальним: право обирати мають учні 5-11
класів школи.
4.Президентом школи може бути обраний учень, якому на день виборів випонилось 14 років і який є учнем цієї школи.
5. Вибори Президента є рівними; кожен виборець має 1 голос.
П. ПЕРЕДВИБОРНА АГІТАЦІЯ
1.Учень, який зареєстрований кандидатом у Президенти, має право вести передвиборну агітацію;
- повинен випустити рекламний плакат із власною фотографією;
- підготувати передвиборчу програму не більше як і сторінку;
- може здійснювати інші агітаційні заходи;
- вільне відвідування уроків;
- у будь-який час відвідувати той клас, у якому кандидат планує провести агітаційну кампанію
2. Президенту школи вручається посвідчення.
3.Обраним вважається кандидат, за якого проголосувала більшість учнів, що взяли участь у голосуванні.
4.Вибори до ради школи проводяться в класах відкритим голосуванням строком на 1 рік.
ПРОГРАМА,
за якою діє дитяча громадська організація
«Веселка»