«ПАНЕЛЬ»
Інструкція: Склади такі самі фігури, як намальовані, та поклади кожну на своє місце.
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Консультант пропонує дитині порівняти частини конкретної фігурки із зображенням на планшеті.
2. Консультант сам накладає 1-2 фігури на їх зображення., звертаючи увагу дитини на однаковість форми.
3. Консультант бере одну частину фігури, показує її дитині, накладає на відповідне зображення і пропонує дитині знайти другу частину та покласти на місце.
«БУДИНОЧОК / ГРИБОЧОК»
Інструкція: Подивись на «будиночок /грибок» і склади такий самий з цих деталей, що лежать поруч.
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Вказівка на помилку з рекомендацією приміряти деталь до «будиночка /грибочка»: «Спробуй приміряти кожну деталь до «будиночка /грибочка».
2.Демонстрація розкресленого зразка «будиночка /грибочка», пропозиція розглянути його і скласти такий самий.
3.Спільне виконання – консультант накладає одну деталь на відповідну частину розкресленого « будиночка /грибочка» і пропонує далі діяти самостійно.
Після цього дитині пропонується скласти самостійно «будиночок /грибочок» поруч із зразком.
«РАКЕТА»
Інструкція: Подивись на «ракету» і склади такий самий з цих деталей, що лежать поруч.
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Вказівка на помилку з рекомендацією приміряти деталь до «ракети»: «Спробуй приміряти кожну деталь до «ракети».
2.Демонстрація розкресленого зразка «ракети», пропозиція розглянути його і скласти такий самий.
3.Спільне виконання – консультант накладає одну деталь на відповідну частину розкресленої «ракети» і пропонує далі діяти самостійно.
Після цього дитині пропонується скласти самостійно «ракету» поруч із зразком.
«КОРАБЛИК»
Інструкція: Розглянь добре цей «кораблик» і фігурки, які лежать поруч. З цих фігурок добери ті, з яких можна скласти такий самий «кораблик», і склади його.
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Вказівка на певну помилку, рекомендація приміряти кожну деталь до не розкресленого зразка «кораблика».
2.Демонстрація розкресленого зразка «кораблика».
3.Спільне виконання: консультант сам накладає деталі на зразок і щоразу підкреслює їх відповідність частинам «кораблика». Після складання «кораблика» в такий спосіб дитина складає його самостійно (іноді разом з консультантом) поруч із зразком
Класифікація геометричних фігур
Інструкція: Розглянь фігурки та поділи їх на дві частини так, щоб у кожній були чим-небудь схожі .Після правильного поділу:А тепер давай складемо їх разом і знов поділимо так, щоб вони були чимось схожими, але вже інакше і т.д..
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Порівняння фігур, які відрізняються однією ознакою. Наприклад: демонструють два великих квадрати різного кольору і запитують дитину, чим вони відрізняються .Якщо дитина каже: «Один червоний, а другий синій», фігурки кладуть до всіх інших і просять виконати поділ.
Ця форма допомоги актуалізує ознаку поділу, хоча вона консультантом прямо не називається.
2.Зразок виконання – початок утворення груп: в різні сторони кладуть по дві фігури та пропонують дитині продовжити групування..
3.Повідомлення ознаки групування. Наприклад, дитині говорять: «Поклади в одну купку всі сині, а в другу всі червоні фігури і т.д.»
Групування предметів за функціональними ознаками
Інструкція: Будемо гратися. Ось ці малюнки (кладеться планшет із малюнками) мої, а оці (розкладаються малюнки на окремих картках) -твої. Розглянь малюнки і до кожного мого малюнка підклади свій так, щоб він чимось підходив. Поясни, чому так треба покласти.
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Демонстрація зразка – консультант сам утворює одну пару предметів і пропонує далі діяти самостійно.
2.Зменшення обсягу сприймання – консультант дає по черзі кожен малюнок і запитує до якого він підходить.
Групування предметів за родовими ознаками
Інструкція: Будемо гратися. Ось ці малюнки (кладеться планшет із малюнками) мої, а оці (розкладаються малюнки на окремих картках) -твої. Розглянь малюнки і до кожного мого малюнка підклади свій так, щоб він чимось підходив. Поясни, чому так треба покласти.
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Демонстрація зразка – консультант сам утворює одну пару, але не пояснює принципу поєднання.
2.Зменшення обсягу сприймання – консультант дає по черзі кожен малюнок і запитує до якого він підходить.
« Четвертий зайвий»
Інструкція: Серед цих чотирьох малюнків три підходять один до одного, вони мають щось спільне, схоже, а один не підходить до них. Знайди цей один предмет. Скажи, що є спільного в трьох, які залишились..
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Спрощення інструкції.
2.Детальний розбір.
« Гра - праця»
Інструкція: Розглянь добре малюнки. Їх треба поділити порівну на дві групи так, щоб в кожній групі малюнки чимось підходили один до одного. Коли розкладеш, поясни, чому потрібно зробити саме так..
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Початок утворення груп – консультант сам кладе по два малюнки у кожну групу, і далі пропонує дитині діяти самостійно.
2.Актуалізація ознаки поділу – консультант пропонує називати на кожному малюнку дії зображених дітей і після кожної названої дії запитує: «Це гра чи праця?». Після того, як усі дії будуть названі, дитині знов пропонують виконати поділ .
3.Повідомлення ознаки групування – «Поклади в один бік малюнки, на яких зображені діти, що граються, а в другий – що працюють.»
Встановлення системи в заданому ряді знаків
Інструкція: На смужці намальовані значки в певному порядку, поклади далі картки із значками в такому самому порядку.
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Вказівка на зроблену помилку – пропозиція виправити її.
2. Демонстрація зображення повного ряду знаків.
Розуміння прихованого змісту сюжетного малюнку
Інструкція: Розглянь малюнок і розкажи, що сталося.
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Навідні запитання – якщо після паузи дитина не може розпочати самостійну зв’язну розповідь.
2. Організація сприймання дитини – консультант допомагає дитині розглядати малюнок, привертаючи її увагу до певних об’єктів, персонажів тощо.
Розуміння прихованого змісту серії сюжетних малюнків
Інструкція: Розглянь малюнки і виклади їх у певній послідовності. Розкажи, що сталося.
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Консультант допомагає викласти малюнки у правильній послідовності і ставить навідні запитання, якщо після паузи дитина не може розпочати самостійну зв’язну розповідь.
Розуміння змісту серії малюнків з’ясовується в процесі діалогу консультанта та дитини.
2. Організація сприймання дитини – консультант допомагає дитині розглядати малюнок, привертаючи її увагу до певних об’єктів, персонажів, пропонує знайти їх на інших малюнках серії тощо.
«Нісенітниці»
Інструкція: Подивись на малюнок, скажи, що на ньому намальовано і поясни, буває так насправді чи не буває.
ВИДИ ДОПОМОГИ
1.Навідні запитання – якщо після паузи дитина не дає пояснень.
2. Організація сприймання дитини – консультант допомагає дитині розглядати малюнок, привертаючи її увагу до несумісності зображених явищ, наприклад: «В яку пору ліплять снігову бабу? А коли цвіте соняшник? Де живуть риби? і т.д.