Меню сайту
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Форма входу

Психолого-педагогічний семінар Скорик О.А. на тему:

«СТРЕС-МЕНЕДЖМЕНТ – ПРАКТИЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ»

 

 

 

                                                                                                                                        Не варто боятися стресу

Стресом треба управляти.

Керований стрес несе в

собі аромат і смак життя.

    Ганс Сельє    

Останніми роками посилився інтерес до органі­зації профілактичної роботи із запобігання стресам на основі використання способів саморегуляції та управління станом. Формування таких якостей, як емоційна стійкість, витривалість, посидючість, від­вертість, доброзичливість, навряд чи є розвитком природних завдатків або впливом прямої соціаль­ної дії. Неабиякою мірою це ще й результат ціле­спрямованого тренування, спеціального навчання, направленого, усвідомлено або підсвідомо, на ви­роблення адекватних внутрішніх засобів подолання важких ситуацій і станів, що їх супроводжують.

Сучасна людина, знаючи про безліч важливих речей, що впливають на якість її життя, все одно керується звичкою, так і не навчившись викорис­товувати багатющий запас знань. Це зауважен­ня якнайкраще підходить до наших знань про стрес-менеджмент. Реакція на стрес, підвищена нервова напруга — відповідь людського організму на будь-яку вимогу, висунуту йому зовнішнім середовищем. На думку основоположника теорії стресу Ганса Сельє, це «адаптація до труднощів, що виникли, якими б вони не були».

Важливо спрямувати стресову реакцію в безпечне русло — це завдання і і вирішує стрес-менеджмент

Пропонуємо практичні рекомендації з роз­робки технології керування стресами.

Стрес-менеджмент (від англ. 5Іге$$-тапа£етепІ — керування тиском, напругою) — грамотне управ­ління своїм станом і поведінкою під час сильної фізичної або психічної напруги. Така напруга часто значно знижує ефективність роботи праців­ника, впливаючи на його емоційний, фізичний і інтелектуальний стан.

Практикують три основні стратегії стрес- менеджменту:

  1. Уникання стресових чинників — найшвид­ший і найбільш простий варіант. Однак у разі, коли проблему неможливо або не хочеться уни­кати, він не може бути застосований. До того ж, виключити стресори повністю неможливо.
  2. Зміна стресових чинників — у разі, коли ми хочемо і здатні вплинути на проблему і готові витратити на процес зміни певні ресурси.
  3. Зміна ставлення до стресових чинників ви­магає найбільших психічних зусиль.

Стрес-менеджмент включає два основні на­прями:

  1. Короткостроковий стрес-менеджмент пов’язаний із методиками керування емоціями.
  2. Довгостроковий (або стратегічний) стрес-менеджмент заснований на розвитку емоційної компетентності, зміні системи ірраціональних переконань і формуванні позитивного підходу.

Основа стрес-менеджменту — це досить сер­йозна внутрішня робота, пов’язана з усвідом­ленням життєвих цілей, цінностей, установок і поведінкових стереотипів.

На наш погляд, цілком логічно розуміти під стрес-менеджментом процес керування стре­сом, який включає три головні напрями: про­філактику стресогенних чинників (стресорів), зменшення напруги від неминучих стресорів та організацію системи подолання негативних наслідків стресів. У стрес-менеджменті професійної діяльності можна виділити два основні рівні: керування стресами на рівні організації та управління стре­сами на рівні окремої особи.

                          РОБОТА ПСИХОЛОГА З ПЕДАГОГАМИ

 

 

 

Стрес-менеджмент може виступати і як управ­лінська компетенція. Тому можна рекомендувати на

керівні позиції вибирати людей із достатнім рівнем ц розвитку. Характеристика рівнів приведена в таблиці.

 

 

 

Компетенція «стрес-менеджмент» і рівні  її прояву

Таблиця

Рівень

Реакція людини на стрес

Характеристика компетенції людини

І

Ефективно працює в ситуації з низьким рівнем стресу

Здатна підтримувати концентрацію протягом обмеженого періоду напруженості. Шукає баланс між обов’язками на роботі й обов’язками в особистому житті. Зберігає самовладання в ситуації короткого, але інтенсивного стресу

11

Пристосовується до нетривалих сильних стресових ситуацій

Зберігає самовладання в ситуації короткого, але інтенсивного стресу. Усвідомлює особисті стресори і діє для того, щоб обмежити їх вплив. Контролює можливі проблеми і стреси (наприклад, не дуже гостро реагує на те, що говорять інші тощо)

III

Адаптується до тривалих стресових ситуацій

Ефективно протистоїть тривалим стресам, змінюючи методи роботи. Здатна приймати ефективні рішення в стресовій ситуації

IV

Використовує стратегії керування стресом

Ефективно протистоїть тривалим стресам, змінюючи методи роботи. Здатна приймати ефективні рішення в стресовій ситуації.

Розвиває і застосовує стратегії подолання стресу. Визнає необхідність регулювати ступінь робочого навантаження, бере участь у розробці процедур, що сприяють зниженню рівня стресу без зниження продуктивності

V

Допомагає іншим керувати стресом

Демонструє поведінку, яка допомагає іншим залишатися спокійними, але зосередженими й енергійними протягом усього періоду стресу. Використовує свій особистий досвід для того, щоб допомагати іншим розпізнавати і долати стрес

 
 

 

 

 

 

 

Стрес-менеджмент в установі можна пред­ставити як систему взаємопов’язаних напря­мів діяльності, спрямованих на профілактику, пом’якшення і подолання стресогенних чинників на основі постійного стрес-моніторингу; розроб­ку і реалізацію антистресової програми, що діє на організаційному та індивідуальному рівнях, а також підбір і розстановку кадрів, виходячи з рівня розвитку компетенції стрес-менеджменту.

Типовим завданням для практичного психоло­га з профілактики несприятливих функціональ­них станів є зняття виражених ступенів емоційної напруженості і різних стресових реакцій, а також запобігання їх небажаним наслідкам. Так для стану високої працездатності я можу запропонувати вправи для зняття стресових станів і втоми.

Вправа «Поплавець в океані»

Вправа доречна, коли ви відчуєте напругу або коли вам необхідно контролювати себе, а ви бо­їтеся, що «вийдете з-під контролю». Уявіть, що ви — маленький поплавець у величезному океані. У вас немає мети, компаса, карти, руля, весел.

Ви рухаєтеся туди, куди несуть вас вітер і океан­ські хвилі. Велика хвиля може накрити вас, але ви знов і знов випірнаєте на поверхню. Спробуйте відчути ці поштовхи і випірнання. Відчуєте рух хвилі, тепло сонця, краплі дощу і подушку моря, що підтримує вас. Прислухайтеся до себе, до того, які ще відчуття виникають, коли ви уявляєте себе маленьким поплавцем у великому океані.

Вправа «Драбинка»

Для виконання цієї вправи знадобляться аркуш паперу і простий олівець. Подумайте і напишіть 5—10 відповідей на питання «Що мене турбує і примушує хвилюватися?». На зворотному боці аркуша намалюйте драбинку, що складається з 5—10 сходинок (скільки відповідей — стільки і схо­динок). Розташуйте на сходинках свої тривоги від­повідно до того, з якою силою ви переживаєте їх.

А тепер спробуйте підніматися уявними схо­динками і вчитися справлятися з хвилюванням. Для цього заплющіть очі, уявіть ситуацію і спро­буйте розслабитися.

               Психолог. Давайте зараз спробуємо розповісти один одному щось про себе без жодної підго­товки. Перед вами в центрі кола стосик карток. Необхідно по черзі брати по одній картці й одразу продовжувати фразу, початок якої на ній напи­саний. Ваш вислів повинен бути максимально щирим і відвертим!

Варіанти карток:

«Особливо мені подобається, коли оточуючі...».

«Мені дуже важко забути, але я...».

«Що мені іноді по-справжньому хочеться, так це...».

«Мені буває нудно, коли я...».

«Особливо мене дратує те, що я...».

«Мені особливо приємно, коли мене...».

«Іноді люди не розуміють мене, тому що я...».

«Правда, шо я ще...».

«Думаю, що найважливіше для мене...».

«Останнім часом в роботі мене засмучувало...».

«Мої друзі рідко...».

«Я пишаюся тим, що...».

«Моя сильна сторона в професійній діяль­ності...».

Тест «Чи потрібно вам вчитися боротися зі стресом?»

Психолог. Не секрет, що шкільний учитель час­то потерпає від ситуації надстресу, тобто стресу, що перевищує «повсякденний» психічний по­тенціал людини. Проте стрес не тільки біда, але й благо, бо без стресів різного характеру наше життя перетворилося б на безбарвне животіння. Стрес — це найважливіший інструмент тренуван­ня і гартування, бо він допомагає підвищувати опірність організму. Стрес може не тільки при­звести до важкого страждання, але і привести до великої радості, до вершин творчості.

Саме час дізнатися, яка стресостійкість у нас.

Інструкція. Дайте відповідь «так» чи «ні» на такі питання:

  1. Чи часто ви відчуваєте, що дуже втомилися, щоб відповідати увагою на увагу з боку оточуючих?
  2. Чи буваєте ви запальні з дрібниць?
  3. Чи траплялося вам відчувати, що ви втоми­лися після відпустки (вихідних, канікул) більше, ніж до неї?
  4. Чи траплялося вам переживати вечорами відчуття, що оніміла шия, м’язи плечей ниють, а в спині — тупий біль?
  5. Чи бувають у вас головні болі від конфліктів у сім’ї?
  6. Чи призводять конфлікти до порушення травлення?
  7. Чи буваєте іноді дуже плаксиві або близькі до сліз?
  8. Чи схильні ви до астми або шкірного ви­сипу, і чи дають вони про себе знати, коли ви емоційно засмучені?
  9. Чи доводилося вам відчувати раптові напади хвороби саме тоді, коли потрібно було зібрати всі сили для вирішального вчинку?
  10. Чи часто вам здається, що ви витрачаєте дуже багато часу на вирішення чужих проблем і у вас не залишається часу на себе?

Порахуйте позитивні результати. Якщо їх біль­ше 4, пора задуматися про те, що стрес віднімає у вас дуже багато сили, ресурсів, а значить — від­німає здоров’я.

Інформаційне повідомлення.  «Прийоми зниження стресового стану, поліпшення настрою»

Психолог. Із набуттям досвіду рівень емоційних навантажень може знижуватися, проте ніколи не зникає повністю. Хочу вам запропонувати спо­соби регуляції, які ви можете використовувати прямо на роботі:

  • сміх, усмішка, гумор;
  • роздуми про хороше, приємне;
  • різні рухи типу потягування;
  • спостереження за пейзажем за вікном;
  • роздивляння квітів у приміщенні, фото­графій;
  • «купання» в сонячному промінні;
  • вдихання свіжого повітря;

 

 

 

 

 

 

  • вислів похвали, компліментів будь-кому просто так.

Кожна людина протягом життя стикається з важкими в емоційному плані ситуаціями і ви­робляє власні, «авторські» прийоми відновлення.

Є й особливі, спеціально розроблені фахівця­ми способи психологічної реабілітації.

Вправа «Подорож» (медитація)

Психолог пропонує учасникам зайняти зручне положення і вмикає запис спокійної музики.

Психолог. Заплющить очі... Уявіть, що ви ви­рушили в подорож. Ви об’їздили безліч країн, познайомилися з різними людьми.

І ось ви їдете через поле. Навколо літають ме­телики, бабки. Дзижчать бджоли — вони збирають мед. Співають птахи — вони радіють, шо ви їдете через їхнє поле. Пахне квітами і свіжою травою. На горбі ви бачите прекрасний палац. Щось під­казує вам, що дуже важливо поїхати саме туди. І ви прямуєте дорогою, що веде до палацу.

Коли входите до палацу, то вражені його кра­сою. Все тут зручно і красиво, неначе хтось буду­вав цей палац спеціально для вас. І ви розумієте, що тут знайдете щось дуже для себе важливе. Ви йдете палацом легкою і впевненою ходою.

Уявіть, що ви йдете ним і знаходите для себе те, що ви хочете...

Усе те, що ви знайшли для себе в цьому прекрасному палаці, залишається з вами, і ви візьмете це з собою, коли повертатиметеся. А зараз зробіть глибокий вдих... і видих. Візьміть із собою все те хороше, що було з вами. І поти­хеньку розплющуючи очі, повертайтеся до нас.

Рефлексія:

  • Які почуття ви переживаєте після подорожі?

Вправа «Звукова гімнастика»

Перш ніж розпочати звукову гімнастику, веду­чий розповідає про правила її виконання: спокій­ний, розслаблений стан, стоячи, з випрямленою спиною. Спочатку робимо глибокий вдих носом, а на видиху голосно й енергійно вимовляємо звук.

А — благотворно впливає на весь організм;

Е — впливає на щитовидну залозу;

І — впливає на мозок, очі, ніс, вуха;

О — впливає на серце, легені;

У — впливає на органи, розташовані в черев­ній порожнині;

Я — впливає на роботу всього організму;

X — сприяє очищенню організму;

ХА — сприяє підвищенню настроюЯ бажаю вам світитися завжди і скрізь, шановні колеги, і можу запропо­нувати вашій увазі «Мантру для впевненості в собі».

Наприклад:

Я — талановита, відкрита, добра і оптиміс­тична людина.

З кожним днем я люблю себе все більше і більше.

У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії.

Я — унікальна у всьому Всесвіті.

Я — єдина і неповторна.

Таких, як я, — більше немає. І так — із кож­ною людиною.

Я абсолютно впевнений у собі і своєму май­бутньому.

Я вірю в себе і в своє майбутнє.

Я контролюю свою долю. Я сам її вершу.

Я — господар свого життя.

Я — вільна особистість.

Підбиття підсумків

  1. Рефлексія заняття

Вправа «Закінчи речення»

«Під час заняття я зрозуміла, що...».

«Найкориснішим для мене було...».

«На занятті мені не сподобалося...».

«Якби я ще раз потрапила на тренінгове за­няття, то я хотіла б...»

Прощання

«Мантра для впевненості в собі».

Наприклад:

Я — талановита, відкрита, добра і оптиміс­тична людина.

З кожним днем я люблю себе все більше і більше.

У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії.

Я — унікальна у всьому Всесвіті.

Я — єдина і неповторна.

Таких, як я, — більше немає. І так — із кож­ною людиною.

Я абсолютно впевнений у собі і своєму май­бутньому.

Я вірю в себе і в своє майбутнє.

Я контролюю свою долю. Я сам її вершу.

Я — господар свого життя.

Я — вільна особистість.

«Мантра для впевненості в собі».

Наприклад:

Я — талановита, відкрита, добра і оптиміс­тична людина.

З кожним днем я люблю себе все більше і більше.

У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії.

Я — унікальна у всьому Всесвіті.

Я — єдина і неповторна.

Таких, як я, — більше немає. І так — із кож­ною людиною.

Я абсолютно впевнений у собі і своєму май­бутньому.

Я вірю в себе і в своє майбутнє.

Я контролюю свою долю. Я сам її вершу.

Я — господар свого життя.

Я — вільна особистість.

 

«Мантра для впевненості в собі».

Наприклад:

Я — талановита, відкрита, добра і оптиміс­тична людина.

З кожним днем я люблю себе все більше і більше.

У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії.

Я — унікальна у всьому Всесвіті.

Я — єдина і неповторна.

Таких, як я, — більше немає. І так — із кож­ною людиною.

Я абсолютно впевнений у собі і своєму май­бутньому.

Я вірю в себе і в своє майбутнє.

Я контролюю свою долю. Я сам її вершу.

Я — господар свого життя.

Я — вільна особистість.

 

«Мантра для впевненості в собі».

Наприклад:

Я — талановита, відкрита, добра і оптиміс­тична людина.

З кожним днем я люблю себе все більше і більше.

У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії.

Я — унікальна у всьому Всесвіті.

Я — єдина і неповторна.

Таких, як я, — більше немає. І так — із кож­ною людиною.

Я абсолютно впевнений у собі і своєму май­бутньому.

Я вірю в себе і в своє майбутнє.

Я контролюю свою долю. Я сам її вершу.

Я — господар свого життя.

Я — вільна особистість.

«Мантра для впевненості в собі».

Наприклад:

Я — талановита, відкрита, добра і оптиміс­тична людина.

З кожним днем я люблю себе все більше і більше.

У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії.

Я — унікальна у всьому Всесвіті.

Я — єдина і неповторна.

Таких, як я, — більше немає. І так — із кож­ною людиною.

Я абсолютно впевнений у собі і своєму май­бутньому.

Я вірю в себе і в своє майбутнє.

Я контролюю свою долю. Я сам її вершу.

Я — господар свого життя.

Я — вільна особистість.

 

«Мантра для впевненості в собі».

Наприклад:

Я — талановита, відкрита, добра і оптиміс­тична людина.

З кожним днем я люблю себе все більше і більше.

У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії.

Я — унікальна у всьому Всесвіті.

Я — єдина і неповторна.

Таких, як я, — більше немає. І так — із кож­ною людиною.

Я абсолютно впевнений у собі і своєму май­бутньому.

Я вірю в себе і в своє майбутнє.

Я контролюю свою долю. Я сам її вершу.

Я — господар свого життя.

Я — вільна особистість.

 

«Мантра для впевненості в собі».

Наприклад:

Я — талановита, відкрита, добра і оптиміс­тична людина.

З кожним днем я люблю себе все більше і більше.

У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії.

Я — унікальна у всьому Всесвіті.

Я — єдина і неповторна.

Таких, як я, — більше немає. І так — із кож­ною людиною.

Я абсолютно впевнений у собі і своєму май­бутньому.

Я вірю в себе і в своє майбутнє.

Я контролюю свою долю. Я сам її вершу.

Я — господар свого життя.

Я — вільна особистість.

 

«Мантра для впевненості в собі».

Наприклад:

Я — талановита, відкрита, добра і оптиміс­тична людина.

З кожним днем я люблю себе все більше і більше.

У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії.

Я — унікальна у всьому Всесвіті.

Я — єдина і неповторна.

Таких, як я, — більше немає. І так — із кож­ною людиною.

Я абсолютно впевнений у собі і своєму май­бутньому.

Я вірю в себе і в своє майбутнє.

Я контролюю свою долю. Я сам її вершу.

Я — господар свого життя.

Я — вільна особистість.

 

 

 

 

«Особливо мені подобається, коли оточуючі...».

 

 

«Мені дуже важко забути, але я...».

 

 

«Що мені іноді по-справжньому хочеться, так це...»

 

 

«Мені буває нудно, коли я...».

 

 

«Особливо мене дратує те, що я...».

 

 

«Мені особливо приємно, коли мене...».

 

 

 

«Іноді люди не розуміють мене, тому що я...».

 

 

«Правда, шо я ще...».

 

 

                                                                                   

«Думаю, що найважливіше для мене...».

 

 

 

 

«Останнім часом в роботі мене засмучувало...».

 

 

 

«Мої друзі рідко...»

 

 

 

«Я пишаюся тим, що...».

 

 

 

«Моя сильна сторона в професійній діяль­ності...».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Три основні стратегії

стрес- менеджменту:

  1. Уникання стресових чинників — найшвид­ший і найбільш простий варіант. Однак у разі, коли проблему неможливо або не хочеться уни­кати, він не може бути застосований. До того ж, виключити стресори повністю неможливо.
  2. Зміна стресових чинників — у разі, коли ми хочемо і здатні вплинути на проблему і готові витратити на процес зміни певні ресурси.
  3. Зміна ставлення до стресових чинників ви­магає найбільших психічних зусиль.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ЗНО 2017

 Підготовка до ЗНО 2017

Погода в Широкому
Точний час
Наша адреса:
Дніпропетровська область

Широківський район

смт Широке

вул.Набережна, 120

53700

тел.(05657)2-10-83

e-mail: shirokeschool@gmail.com

Мої знання
Друзі сайту
  • Районний відділ освіти
  • Новоселівська СЗШ
  • Широківська СЗШ №2
  • Степівська СЗШ
  • Олександрійська СЗШ
  • Олександрівська СЗШ
  • Андріївська СЗШ Соф. р-ну
  • Карпівська СЗШ
  • Зеленобалківська СЗШ
  • Кам'янська СЗШ