Психолого-педагогічний семінар Скорик О.А. на тему:
«СТРЕС-МЕНЕДЖМЕНТ – ПРАКТИЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ»
Не варто боятися стресу
Стресом треба управляти.
Керований стрес несе в
собі аромат і смак життя.
Ганс Сельє
Останніми роками посилився інтерес до організації профілактичної роботи із запобігання стресам на основі використання способів саморегуляції та управління станом. Формування таких якостей, як емоційна стійкість, витривалість, посидючість, відвертість, доброзичливість, навряд чи є розвитком природних завдатків або впливом прямої соціальної дії. Неабиякою мірою це ще й результат цілеспрямованого тренування, спеціального навчання, направленого, усвідомлено або підсвідомо, на вироблення адекватних внутрішніх засобів подолання важких ситуацій і станів, що їх супроводжують.
Сучасна людина, знаючи про безліч важливих речей, що впливають на якість її життя, все одно керується звичкою, так і не навчившись використовувати багатющий запас знань. Це зауваження якнайкраще підходить до наших знань про стрес-менеджмент. Реакція на стрес, підвищена нервова напруга — відповідь людського організму на будь-яку вимогу, висунуту йому зовнішнім середовищем. На думку основоположника теорії стресу Ганса Сельє, це «адаптація до труднощів, що виникли, якими б вони не були».
Важливо спрямувати стресову реакцію в безпечне русло — це завдання і і вирішує стрес-менеджмент
Пропонуємо практичні рекомендації з розробки технології керування стресами.
Стрес-менеджмент (від англ. 5Іге$$-тапа£етепІ — керування тиском, напругою) — грамотне управління своїм станом і поведінкою під час сильної фізичної або психічної напруги. Така напруга часто значно знижує ефективність роботи працівника, впливаючи на його емоційний, фізичний і інтелектуальний стан.
Практикують три основні стратегії стрес- менеджменту:
- Уникання стресових чинників — найшвидший і найбільш простий варіант. Однак у разі, коли проблему неможливо або не хочеться уникати, він не може бути застосований. До того ж, виключити стресори повністю неможливо.
- Зміна стресових чинників — у разі, коли ми хочемо і здатні вплинути на проблему і готові витратити на процес зміни певні ресурси.
- Зміна ставлення до стресових чинників вимагає найбільших психічних зусиль.
Стрес-менеджмент включає два основні напрями:
- Короткостроковий стрес-менеджмент пов’язаний із методиками керування емоціями.
- Довгостроковий (або стратегічний) стрес-менеджмент заснований на розвитку емоційної компетентності, зміні системи ірраціональних переконань і формуванні позитивного підходу.
Основа стрес-менеджменту — це досить серйозна внутрішня робота, пов’язана з усвідомленням життєвих цілей, цінностей, установок і поведінкових стереотипів.
На наш погляд, цілком логічно розуміти під стрес-менеджментом процес керування стресом, який включає три головні напрями: профілактику стресогенних чинників (стресорів), зменшення напруги від неминучих стресорів та організацію системи подолання негативних наслідків стресів. У стрес-менеджменті професійної діяльності можна виділити два основні рівні: керування стресами на рівні організації та управління стресами на рівні окремої особи.
РОБОТА ПСИХОЛОГА З ПЕДАГОГАМИ
Стрес-менеджмент може виступати і як управлінська компетенція. Тому можна рекомендувати на
керівні позиції вибирати людей із достатнім рівнем ц розвитку. Характеристика рівнів приведена в таблиці.
Компетенція «стрес-менеджмент» і рівні її прояву Таблиця
|
Стрес-менеджмент в установі можна представити як систему взаємопов’язаних напрямів діяльності, спрямованих на профілактику, пом’якшення і подолання стресогенних чинників на основі постійного стрес-моніторингу; розробку і реалізацію антистресової програми, що діє на організаційному та індивідуальному рівнях, а також підбір і розстановку кадрів, виходячи з рівня розвитку компетенції стрес-менеджменту.
Типовим завданням для практичного психолога з профілактики несприятливих функціональних станів є зняття виражених ступенів емоційної напруженості і різних стресових реакцій, а також запобігання їх небажаним наслідкам. Так для стану високої працездатності я можу запропонувати вправи для зняття стресових станів і втоми.
Вправа «Поплавець в океані»
Вправа доречна, коли ви відчуєте напругу або коли вам необхідно контролювати себе, а ви боїтеся, що «вийдете з-під контролю». Уявіть, що ви — маленький поплавець у величезному океані. У вас немає мети, компаса, карти, руля, весел.
Ви рухаєтеся туди, куди несуть вас вітер і океанські хвилі. Велика хвиля може накрити вас, але ви знов і знов випірнаєте на поверхню. Спробуйте відчути ці поштовхи і випірнання. Відчуєте рух хвилі, тепло сонця, краплі дощу і подушку моря, що підтримує вас. Прислухайтеся до себе, до того, які ще відчуття виникають, коли ви уявляєте себе маленьким поплавцем у великому океані.
Вправа «Драбинка»
Для виконання цієї вправи знадобляться аркуш паперу і простий олівець. Подумайте і напишіть 5—10 відповідей на питання «Що мене турбує і примушує хвилюватися?». На зворотному боці аркуша намалюйте драбинку, що складається з 5—10 сходинок (скільки відповідей — стільки і сходинок). Розташуйте на сходинках свої тривоги відповідно до того, з якою силою ви переживаєте їх.
А тепер спробуйте підніматися уявними сходинками і вчитися справлятися з хвилюванням. Для цього заплющіть очі, уявіть ситуацію і спробуйте розслабитися.
Психолог. Давайте зараз спробуємо розповісти один одному щось про себе без жодної підготовки. Перед вами в центрі кола стосик карток. Необхідно по черзі брати по одній картці й одразу продовжувати фразу, початок якої на ній написаний. Ваш вислів повинен бути максимально щирим і відвертим!
Варіанти карток:
«Особливо мені подобається, коли оточуючі...».
«Мені дуже важко забути, але я...».
«Що мені іноді по-справжньому хочеться, так це...».
«Мені буває нудно, коли я...».
«Особливо мене дратує те, що я...».
«Мені особливо приємно, коли мене...».
«Іноді люди не розуміють мене, тому що я...».
«Правда, шо я ще...».
«Думаю, що найважливіше для мене...».
«Останнім часом в роботі мене засмучувало...».
«Мої друзі рідко...».
«Я пишаюся тим, що...».
«Моя сильна сторона в професійній діяльності...».
Тест «Чи потрібно вам вчитися боротися зі стресом?»
Психолог. Не секрет, що шкільний учитель часто потерпає від ситуації надстресу, тобто стресу, що перевищує «повсякденний» психічний потенціал людини. Проте стрес не тільки біда, але й благо, бо без стресів різного характеру наше життя перетворилося б на безбарвне животіння. Стрес — це найважливіший інструмент тренування і гартування, бо він допомагає підвищувати опірність організму. Стрес може не тільки призвести до важкого страждання, але і привести до великої радості, до вершин творчості.
Саме час дізнатися, яка стресостійкість у нас.
Інструкція. Дайте відповідь «так» чи «ні» на такі питання:
- Чи часто ви відчуваєте, що дуже втомилися, щоб відповідати увагою на увагу з боку оточуючих?
- Чи буваєте ви запальні з дрібниць?
- Чи траплялося вам відчувати, що ви втомилися після відпустки (вихідних, канікул) більше, ніж до неї?
- Чи траплялося вам переживати вечорами відчуття, що оніміла шия, м’язи плечей ниють, а в спині — тупий біль?
- Чи бувають у вас головні болі від конфліктів у сім’ї?
- Чи призводять конфлікти до порушення травлення?
- Чи буваєте іноді дуже плаксиві або близькі до сліз?
- Чи схильні ви до астми або шкірного висипу, і чи дають вони про себе знати, коли ви емоційно засмучені?
- Чи доводилося вам відчувати раптові напади хвороби саме тоді, коли потрібно було зібрати всі сили для вирішального вчинку?
- Чи часто вам здається, що ви витрачаєте дуже багато часу на вирішення чужих проблем і у вас не залишається часу на себе?
Порахуйте позитивні результати. Якщо їх більше 4, пора задуматися про те, що стрес віднімає у вас дуже багато сили, ресурсів, а значить — віднімає здоров’я.
Інформаційне повідомлення. «Прийоми зниження стресового стану, поліпшення настрою»
Психолог. Із набуттям досвіду рівень емоційних навантажень може знижуватися, проте ніколи не зникає повністю. Хочу вам запропонувати способи регуляції, які ви можете використовувати прямо на роботі:
- сміх, усмішка, гумор;
- роздуми про хороше, приємне;
- різні рухи типу потягування;
- спостереження за пейзажем за вікном;
- роздивляння квітів у приміщенні, фотографій;
- «купання» в сонячному промінні;
- вдихання свіжого повітря;
- вислів похвали, компліментів будь-кому просто так.
Кожна людина протягом життя стикається з важкими в емоційному плані ситуаціями і виробляє власні, «авторські» прийоми відновлення.
Є й особливі, спеціально розроблені фахівцями способи психологічної реабілітації.
Вправа «Подорож» (медитація)
Психолог пропонує учасникам зайняти зручне положення і вмикає запис спокійної музики.
Психолог. Заплющить очі... Уявіть, що ви вирушили в подорож. Ви об’їздили безліч країн, познайомилися з різними людьми.
І ось ви їдете через поле. Навколо літають метелики, бабки. Дзижчать бджоли — вони збирають мед. Співають птахи — вони радіють, шо ви їдете через їхнє поле. Пахне квітами і свіжою травою. На горбі ви бачите прекрасний палац. Щось підказує вам, що дуже важливо поїхати саме туди. І ви прямуєте дорогою, що веде до палацу.
Коли входите до палацу, то вражені його красою. Все тут зручно і красиво, неначе хтось будував цей палац спеціально для вас. І ви розумієте, що тут знайдете щось дуже для себе важливе. Ви йдете палацом легкою і впевненою ходою.
Уявіть, що ви йдете ним і знаходите для себе те, що ви хочете...
Усе те, що ви знайшли для себе в цьому прекрасному палаці, залишається з вами, і ви візьмете це з собою, коли повертатиметеся. А зараз зробіть глибокий вдих... і видих. Візьміть із собою все те хороше, що було з вами. І потихеньку розплющуючи очі, повертайтеся до нас.
Рефлексія:
- Які почуття ви переживаєте після подорожі?
Вправа «Звукова гімнастика»
Перш ніж розпочати звукову гімнастику, ведучий розповідає про правила її виконання: спокійний, розслаблений стан, стоячи, з випрямленою спиною. Спочатку робимо глибокий вдих носом, а на видиху голосно й енергійно вимовляємо звук.
А — благотворно впливає на весь організм;
Е — впливає на щитовидну залозу;
І — впливає на мозок, очі, ніс, вуха;
О — впливає на серце, легені;
У — впливає на органи, розташовані в черевній порожнині;
Я — впливає на роботу всього організму;
X — сприяє очищенню організму;
ХА — сприяє підвищенню настроюЯ бажаю вам світитися завжди і скрізь, шановні колеги, і можу запропонувати вашій увазі «Мантру для впевненості в собі».
Наприклад:
Я — талановита, відкрита, добра і оптимістична людина.
З кожним днем я люблю себе все більше і більше.
У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії.
Я — унікальна у всьому Всесвіті.
Я — єдина і неповторна.
Таких, як я, — більше немає. І так — із кожною людиною.
Я абсолютно впевнений у собі і своєму майбутньому.
Я вірю в себе і в своє майбутнє.
Я контролюю свою долю. Я сам її вершу.
Я — господар свого життя.
Я — вільна особистість.
Підбиття підсумків
- Рефлексія заняття
Вправа «Закінчи речення»
«Під час заняття я зрозуміла, що...».
«Найкориснішим для мене було...».
«На занятті мені не сподобалося...».
«Якби я ще раз потрапила на тренінгове заняття, то я хотіла б...»
Прощання
«Мантра для впевненості в собі». Наприклад: Я — талановита, відкрита, добра і оптимістична людина. З кожним днем я люблю себе все більше і більше. У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії. Я — унікальна у всьому Всесвіті. Я — єдина і неповторна. Таких, як я, — більше немає. І так — із кожною людиною. Я абсолютно впевнений у собі і своєму майбутньому. Я вірю в себе і в своє майбутнє. Я контролюю свою долю. Я сам її вершу. Я — господар свого життя. Я — вільна особистість. |
«Мантра для впевненості в собі». Наприклад: Я — талановита, відкрита, добра і оптимістична людина. З кожним днем я люблю себе все більше і більше. У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії. Я — унікальна у всьому Всесвіті. Я — єдина і неповторна. Таких, як я, — більше немає. І так — із кожною людиною. Я абсолютно впевнений у собі і своєму майбутньому. Я вірю в себе і в своє майбутнє. Я контролюю свою долю. Я сам її вершу. Я — господар свого життя. Я — вільна особистість.
|
«Мантра для впевненості в собі». Наприклад: Я — талановита, відкрита, добра і оптимістична людина. З кожним днем я люблю себе все більше і більше. У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії. Я — унікальна у всьому Всесвіті. Я — єдина і неповторна. Таких, як я, — більше немає. І так — із кожною людиною. Я абсолютно впевнений у собі і своєму майбутньому. Я вірю в себе і в своє майбутнє. Я контролюю свою долю. Я сам її вершу. Я — господар свого життя. Я — вільна особистість.
|
«Мантра для впевненості в собі». Наприклад: Я — талановита, відкрита, добра і оптимістична людина. З кожним днем я люблю себе все більше і більше. У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії. Я — унікальна у всьому Всесвіті. Я — єдина і неповторна. Таких, як я, — більше немає. І так — із кожною людиною. Я абсолютно впевнений у собі і своєму майбутньому. Я вірю в себе і в своє майбутнє. Я контролюю свою долю. Я сам її вершу. Я — господар свого життя. Я — вільна особистість. |
«Мантра для впевненості в собі». Наприклад: Я — талановита, відкрита, добра і оптимістична людина. З кожним днем я люблю себе все більше і більше. У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії. Я — унікальна у всьому Всесвіті. Я — єдина і неповторна. Таких, як я, — більше немає. І так — із кожною людиною. Я абсолютно впевнений у собі і своєму майбутньому. Я вірю в себе і в своє майбутнє. Я контролюю свою долю. Я сам її вершу. Я — господар свого життя. Я — вільна особистість.
|
«Мантра для впевненості в собі». Наприклад: Я — талановита, відкрита, добра і оптимістична людина. З кожним днем я люблю себе все більше і більше. У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії. Я — унікальна у всьому Всесвіті. Я — єдина і неповторна. Таких, як я, — більше немає. І так — із кожною людиною. Я абсолютно впевнений у собі і своєму майбутньому. Я вірю в себе і в своє майбутнє. Я контролюю свою долю. Я сам її вершу. Я — господар свого життя. Я — вільна особистість.
|
«Мантра для впевненості в собі». Наприклад: Я — талановита, відкрита, добра і оптимістична людина. З кожним днем я люблю себе все більше і більше. У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії. Я — унікальна у всьому Всесвіті. Я — єдина і неповторна. Таких, як я, — більше немає. І так — із кожною людиною. Я абсолютно впевнений у собі і своєму майбутньому. Я вірю в себе і в своє майбутнє. Я контролюю свою долю. Я сам її вершу. Я — господар свого життя. Я — вільна особистість.
|
«Мантра для впевненості в собі». Наприклад: Я — талановита, відкрита, добра і оптимістична людина. З кожним днем я люблю себе все більше і більше. У мене величезний потенціал і запас життєвої енергії. Я — унікальна у всьому Всесвіті. Я — єдина і неповторна. Таких, як я, — більше немає. І так — із кожною людиною. Я абсолютно впевнений у собі і своєму майбутньому. Я вірю в себе і в своє майбутнє. Я контролюю свою долю. Я сам її вершу. Я — господар свого життя. Я — вільна особистість.
|
«Особливо мені подобається, коли оточуючі...».
«Мені дуже важко забути, але я...».
«Що мені іноді по-справжньому хочеться, так це...»
«Мені буває нудно, коли я...».
«Особливо мене дратує те, що я...».
«Мені особливо приємно, коли мене...».
«Іноді люди не розуміють мене, тому що я...».
«Правда, шо я ще...».
«Думаю, що найважливіше для мене...».
«Останнім часом в роботі мене засмучувало...».
«Мої друзі рідко...»
«Я пишаюся тим, що...».
«Моя сильна сторона в професійній діяльності...».
Три основні стратегії
стрес- менеджменту:
- Уникання стресових чинників — найшвидший і найбільш простий варіант. Однак у разі, коли проблему неможливо або не хочеться уникати, він не може бути застосований. До того ж, виключити стресори повністю неможливо.
- Зміна стресових чинників — у разі, коли ми хочемо і здатні вплинути на проблему і готові витратити на процес зміни певні ресурси.
- Зміна ставлення до стресових чинників вимагає найбільших психічних зусиль.