Адаптація дитини до школи не закінчується в першому класі, вона триває фактично до випуску, оскільки освітній процес, за своєю суттю, передбачає безперервні зміни обставин навчання і здійснюється в умовах постійного розвитку школяра. Проте у шкільному житті є періоди, найбільш складні з точки зору адаптації дітей. Таким є перехід із початкової школи в середню. Педагогічна практика показує, що для багатьох учнів у цей час типові зниження успішності, порушення поведінки, емоційна нестабільність, підвищена стомлюваність. Виявлення причин цих труднощів і пошук шляхів організації ефективної психологічної допомоги школярам є актуальними завданнями психології, зокрема педагогічної. Попри важливість указаних завдань, донедавна наукових досліджень, присвячених психологічним особливостям п'ятикласників і їхній адаптації до умов навчання в середній школі, було небагато (Д. Ельконін, Т. Драгунова, А. Прихожан, Т. Юферева, Е. Новікова та ін.).
Останнім часом інтерес дослідників до цієї проблеми значно зріс (Г. Цукерман, О. Сизова, Л. Ясюкова). Проте методичне забезпечення діяльності психологів освітніх установ і далі базується переважно на узагальненні практичного досвіду фахівців, накопиченого в умовах сучасної масової школи, а не на результатах цілеспрямованих наукових досліджень. Чимало питань (вплив особистісної адаптації школяра на адаптацію до навчання, зв'язок шкільної дезадаптації з такими психологічними проявами, як тривожність і агресивність, вплив ставлення підлітка до свого класу на його шкільну адаптацію) вивчені недостатньо глибоко.
Отже, адаптація (з лат. аеіаріо — «пристосовую») — це пристосування органів чуття та всього тіла до нових, змінених умов існування.
Поняття «адаптація» — одне з ключових у дослідженні живого організму, оскільки саме механізми адаптації, вироблені внаслідок тривалої еволюції, забезпечують можливість існування в мінливих умовах середовища.
Якщо спочатку термін «адаптація» мав вузьке значення і використовувався в біології, то пізніше, завдяки дослідженням на перетині фізіологічних і психологічних, психологічних і соціальних наук, до нього почали звертатися інші сфери знань, зокрема психологія.
Психологічна адаптація — це процес взаємодії особистості із середовищем, при якому особистість має враховувати особливості середовища й активно впливати на нього, щоб забезпечити задоволення своїх основних потреб. Процес взаємодії особистості й середовища полягає в пошуку та використанні адекватних засобів і способів задоволення основних потреб. До них належать: безпека, фізіологічні потреби (в їжі, сні, відпочинку тощо), потреба у прийнятті та любові, у визнанні та повазі, у самоствердженні, самовираженні й розвитку.
У контексті психічної адаптації термін шкільної адаптації почали використовувати для опису різних проблем і труднощів, що виникають у школі. Цілком природно, що подолання тієї чи іншої форми дезадаптованості (стан, який виникає від незадоволення основних потреб через використання неадекватних способів поведінки) має бути спрямоване на усунення причин, що її викликають.
Перехід із початкової школи в середню (11— 12 років) є етапним, поворотним пунктом онтогенезу. Це вік, коли людина вступає з епохи дитинства в епоху підлітковості. Міняється вся система значущих стосунків, соціальна ситуація розвитку.
Для підліткового віку характерні такі особливості:
- падіння успішності, зниження працездатності, дисгармонійність у внутрішній будові особистості, відмирання усталеної системи інтересів, негативний, протестний характер поведінки;
- переорієнтація спілкування з дорослих на однолітків;
- провідною діяльністю цього періоду є інтимно-особистісне спілкування, що будується на морально-етичних нормах;
- основне новоутворення — «почуття дорослості», розвиток самосвідомості й самооцінки, інтересу до себе як до особистості, критичне ставлення до інших, уміння підкоряти свої інтереси нормам колективного життя, здатність до ідентифікації;
- діяльність (навчальна, організаційна, трудова, пізнавальна тощо), спрямована на систему стосунків у різних колективах.
Окрім психологічних змін, потрібно враховувати також фізіологічні й анатомічні перетворення молодших підлітків — це все накладається на процес адаптації п'ятикласників до навчання і впливає на ефективність проходження ними цього періоду.
Необхідно звернути увагу на соціальні детермінанти шкільної адаптації при переході з початкових класів до середніх.
У п'ятому класі умови навчання докорінно змінюються: діти переходять від одного основного вчителя до системи «класний керівник — учителі-предметники», уроки, як правило, відбуваються в різних кабінетах. Нерідко учні змінюють школу, в них з'являються не лише нові вчителі, але й нові однокласники.
Перехід із початкової школи в середню пов'язаний зі зростанням навантаження на психіку учня. Психологічні та психофізіологічні дослідження свідчать, що на початку навчання в п'ятому класі школярі переживають період адаптації до нових умов навчання, багато в чому подібний до того, що був у першому класі.
Різка зміна умов навчання, різноманітність і ускладнення вимог, що їх висувають до учня різні вчителі, необхідність на кожному уроці пристосовуватися до своєрідного темпу, особливостей мовлення, стилю викладання кожного педагога і навіть зміна позиції «старшого» в початковій школі на «найменшого» в середній — усе це є досить серйозним випробуванням для психіки школяра.
Ще одним бар'єром є певна деіндивідуалізація підходу вчителя до учня. У деяких п'ятикласників виникає відчуття самотності: нікому з дорослих у школі вони не потрібні. Інші, навпаки, немовби «чманіють» від раптової свободи — гасають по школі, досліджуючи потаємні куточки», інколи навіть задираються з хлопцями зі старших класів.
В адаптаційний період діти можуть стати тривожнішими, боязкішими або, навпаки, «буйними», надміру галасливими, метушливими. Імовірне зниження працездатності, забудькуватість, неорганізованість, інколи порушується сон, апетит... Такі функціональні відхилення в тій чи іншій формі характерні приблизно для 70—80 % школярів.
У більшості ці порушення епізодичні і зникають, як правило, за 2—4 тижні після початку навчання. Проте є учні, в яких процес адаптації затягується на 2—3 місяці й довше, можливо, навіть на рік. З адаптаційним періодом пов'язаний сплеск захворюваності. Недуги — переважно психосоматичні.
За рівнем адаптованості школярів можна умовно поділити на три групи. Перша група адаптується протягом перших двох місяців навчання. Ці діти відносно швидко вливаються в колектив, освоюються у школі, заводять нових друзів. У них майже завжди гарний настрій, вони спокійні, доброзичливі, добросовісні й без видимого напруження виконують усі вимоги вчителя. Інколи в них усе ж проявляються складнощі або в контактах із дітьми, або у стосунках з учителем, оскільки їм ще важко виконувати всі вимоги правил поведінки. Але до кінця жовтня труднощі; як правило, долаються, малюк повністю звикає і до нового статусу учня, й до нових вимог, і до нового режиму.
Друга група дітей має триваліший час адаптації, період невідповідності їхньої поведінки вимогам школи затягується. Вони не можуть прийняти нову ситуацію навчання, спілкування з учителем, дітьми. Такі школярі граються на уроках, з'ясовують стосунки з товаришами, не реагують на зауваження вчителя або реагують сльозами, образами. Як правило, їм важко засвоювати навчальну програму, лише до кінця першого півріччя їхні реакції стають адекватними вимогам школи, вчителів.
Третя група — діти, в яких соціально-психологічна адаптація пов'язана зі значними труднощами. У них переважають негативні форми поведінки, різкий прояв негативних емоцій, вони насилу засвоюють навчальну програму. Саме на таких учнів найчастіше скаржаться вчителі: вони «заважають» працювати у класі.
Зворотною стороною адаптації дитини є проблема шкільної дезадаптації, яку викликає дві групи причин:
- Індивідуальні характеристики дитини: здібності, особливості емоційної сфери, родинного середовища, стан здоров'я.
психологічні, |
- Вплив соціально-економічних і соціально-культурних умов: родинне оточення, матеріальний стан сім'ї, її культурний рівень, цінності тощо.
Порушення адаптації виражаються у вигляді активного протесту (ворожість), пасивного протесту (уникання), тривожності й невпевненості в собі, що так чи інакше впливає на всі сфери діяльності дитини у школі.
Ознаки успішної адаптації:
- задоволеність процесом навчання:
- легко справляється з програмою;
- самостійність при виконанні навчальних завдань, до допомоги дорослого вдається лише після спроб виконати завдання самотужки;
- задоволеність стосунками з однокласниками і вчителем.
Ознаки дезадаптації:
- стомлений зовнішній вигляд;
- небажання ділитися своїми враженнями про проведений день;
- прагнення відвернути увагу дорослого від шкільних подій, переключитися на інші теми;
- небажання виконувати домашні завдання;
- негативні висловлювання про школу, вчителів, однокласників;
- скарги на ті або інші події, пов'язані зі школою;
- неспокійний сон;
- складно прокидатися вранці, млявість;
- постійні скарги на нездужання.
Коли говорять про шкільну дезадаптацію, перш за все мають на увазі погану успішність або «погану» поведінку. Школа — соціальний інститут, що має певну функцію — навчання дітей. Отже, все те, що не відповідає цій функції або перешкоджає її здійсненню, вважається дезадаптацією.
Дезадаптованість учнів призводить до неадекватної, погано контрольованої поведінки, конфліктних стосунків, проблем в особистісному розвитку, в навчальній діяльності.
Н. Вострокнутов виділяє три основні типи проявів шкільної дезадаптації:
- хронічна неуспішність при навчанні за програмами, відповідними віку дитини (недостатність і уривчастість загальноосвітніх відомостей без системних знань і навчальних навичок — когнітивний компонент шкільної дезадаптації);
- постійні порушення емоційно-особистісного ставлення до окремих предметів, до навчання загалом, до педагогів, а також до перспектив, пов'язаних із навчанням (емоційно-оцінний, особистісний компоненти шкільної дезадаптації);
- порушення поведінки, що систематично повторюються, у процесі навчання і в шкільному середовищі (поведінковий компонент шкільної дезадаптації).
Психолог |
у в більшості дезадаптованих дітей досить чітко можна простежити всі три вказані компоненти, проте переважання якогось одного з них залежить, з одного боку, від віку й етапів особистісного розвитку, а з іншого — від причин, які лежать в основі формування шкільної дезадаптації.
Нині одним із головних механізмів, що забезпечують оптимальну адаптацію дитини до навчальної діяльності, стає психолого-педагогічний супровід — допомога дітям у розвитку за рахунок об'єднання зусиль різних фахівців (педагогів, психологів, соціальних педагогів), котрі працюють у системі освіти, і батьків.
Виявлено, що діти сприймають свій клас як самостійну цінність, тобто в них колективістське ставлення. На перший план для них виходять проблеми групи й окремих її членів, помітна зацікавленість б успішності групи загалом та кожного її члена зокрема, бажання зробити внесок у групову діяльність. Виникає потреба у колективній діяльності. Проте в дітей, у яких були виявлені проблеми з адаптацією, переважало індивідуалістичне ставлення до свого класу, тобто вони були зорієнтовані лише на власний успіх і не брали до уваги потреб класу.
Отримані дані спростували гіпотезу про те, що шкільна тривожність пов'язана з адаптацією, але продемонстрували зв'язок шкільної адаптації з такими проявами агресивності, як дратівливість, образливість і словесна агресія.
Успішність у житті дорослої людини на 99 % залежить від її успішності у шкільні роки. А це не лише гарні оцінки і «зразкова» поведінка, а й, перш за все, те, як дитина зуміла увійти у шкільний колектив, наскільки її визнали педагоги. Гармонійність і своєчасність шкільної адаптації залежить від того, чого вдалося досягти і чого уникнути до моменту вступу до школи.
Аби процес адаптації учнів проходив ефективніше, необхідно:
- здійснювати індивідуальний підхід до учня та його потенціалу, и не ослабити нервової системи, не занизити самооцінки й мотивації до засвоєння знань;
- допомагати учням розвивати й реалізувати їхні здібності;
- сприяти формуванню в них пізнавальної мотивації;
- сприяти формуванню стійких цінностей та ідеалів;
- створити програму адаптаційного періоду, або, якщо вже виявлені неадаптовані учні, провести тренінги чи окремі розвивальні вправи.